نگاشته شده توسط: arasava | آوریل 4, 2008

توسعه گردشگری؛ آرزو بر جوانان عیب نیست

1- در خبر ها آمده بود که از نظر مردم 34 کشور جهان ایران بیشترین تاثیر منفی را در جهان، طی سال 2007 میلادی، داشته است.

اواخر سال قبل هم خبری در مورد کشورهایی که شهروندانش بدون احتیاج به روادید امکان تردد در کشورهای دیگر را دارند، خواندم و اینکه ایران – به گمانم – با فقط اجازه تردد در 5 کشور جز کشورهای انتهای لیست بود و در بالای جدول هم کشورهایی نظیر فنلاند و دانمارک و استرالیا و … بودند که تقریبا اجازه تردد در بالای 100 کشور را داشتند.

2- آمار برترین های گردشگری سال 2007 میگوید فرانسه با 77 میلیون نفر بازدید کننده در رده اول پر توریست ترین کشور بوده و همسایه غربی ما ترکیه با 22.6 میلون نفر توریست در رده 12 بوده است. در همین سال آمریکا با 87 میلیارد دلار در رتبه اول از نظر درآمدی بوده است و ترکیه – همان همسایه غربی – با 21 میلیارد دلار درآمد در رتبه هشتم قرار گرفته است.

3- باز در خبری خواندم در سال 2007 فقط 85000  نفر از طریق کشتی های تفریحی و گردشگری به دبی سفر کرده اند و در سال 2007 میلادی 8.6 میلیون نفر وارد این شیخ نشین امارات شده اند ، که این رقم مساوی با 7 در صد رشد – بدون ادعای صرف – بوده است.

در مدتی که در جزیره لاوان بودم نکته ای که برایم جالب بود ناوگان کشتیرانی شرکت نفتی شاغل در آنجا بود که بالغ بر 80 درصد آن اجاره ای بود که شرکت های اصلی ان اماراتی بودند. در نقاط دیگر نیز گمان نمیکنم وضع بهتر از این باشد. ناوگان هواپیمایی هم با توجه به تحریم ایران منطقا وضعیت بهتری ندارد.

4- مسئولان سازمان میراث فرهنگی صحبت از بالارفتن 25 درصدی سفر های نوروزی می کنند . هنوز آماری اعلام نشده که تعداد سفر ها و نحواه انجام آنها چگونه بوده است . و اینکه ایا چیزی که از آن به عنوان سفر نام برده می شود شرایط، نشانه ها و پارامترهای یک سفر را داشته است یا اینکه صرفا بعنوان بیلان کاری پر طمطراق به آن نگاه کرد.

همین مصاحبه خبر از  ورود 49886 نفر گردشگر خارجی در 15 روز  به کشوربا صفت بی سابقه می دهد .

در خبر دیگری نیز با آب و تاب عنوان می شود که ۴۰نفر از پژوهشگران و نخبگان پاکستانی به منظور اشنایی بیشتر با ظرفیت گردشگری ایران به کشورمان می آیند!

در مصاحبه ای دیگری که از بخش خبری 21 شبکه اول سیما پخش شد نیز معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با تکرار همین حرف ها در پاسخ به سئوال خبرنگار در خصوص کشورهایی که بیشترین گردشگر ار آن جذب ایران شده اند این گونه جواب می دهد: از کشورهای آمریکایی، اروپایی بودند. از آسیایی هم بودند!

دنبال مصاحبه های دیگری از ایشان – دکتر ملک زاده – گشتم وضعیت بهتری نداشت ، که با توجه به شنیده های دیگر از افراد دست اندرکار در این حوزه تعجب برانگیز نبود.

آخر کلام اینکه : به کجا رسیده ایم  که ورود گردشگر از پاکستان – که تقریبا با فرهنگ ما اشنا هستند –  شده افتخار ما.  در کجا قرار گرفته ایم -گیر کرده ایم – که قاره های جهان شده اند کشور.

با توجه به مواردی که گفته شد، با توجه به سیاستهای کلی که تقریبا ضد گردشگر می باشد و با توجه به آدم های این حوزه که – به قول مهران مدیری- اشتباهی هستند به نظر می رسد که گردشگری در ایران و توسعه ان بیشتر شبیه بلوف است تا واقعیت . توسعه ای که طبق آمال و آرزو ها و خواب های دیده شده گویا امسال قرار است در حدود 6.3 درصد باشد.

تنها شانسی که این وسط  آوردیم این است که اعلام نشده رشد گردشگری هم مضربی از  30 خواهد بود.


پاسخ

  1. سلام
    هر کی ندونه فکر می کنه اولین باره که مسئولای کشور ما دارن دروغ می گن . تو چرا انقد برات جالبه ؟ به حال یکی باید دروغ سیزده رو بگه دیگه !!
    اصلن وضعیت ایران رو الان در نظر بگیر . خب ! کدوم شیر پاک خورده ای دلش می خواد از این همه کشور بگذره بیاد جایی که یه دیوونه مثل احمد نژاد رییس جمهوره ؟؟؟

  2. ای بابا داداش اکبر جونم. خوب اگه این حرفا را نزنیم چی بگیم. جایی که مشایی- احتمالن رییس سازمان مورد نظر می ره ترکیه صفا خوب بی خیال اینجا می شه. اصلن مگه نه این همه اخبار و خبرگزاری واسه این خرده فرمایشات است.
    ا ا ا ببین یادم رفت
    درود

  3. خوب ! هیچ نگویم ! زیبنده ترم …

  4. سلام استاد حال شما؟
    منو یادتون هست؟ شاید باشه؟
    خواستم سال نو رو بتون تبریک بگم
    مشتاق دیداریم
    همیشه ذکر خیر شما هست
    ارادتمند شما فرید

  5. سلام .
    سایت جدیدتان مبارک .
    امیدوارم سال خوبی را شروع کرده باشید و روزهای بهتری در انتظارتان باشد .
    در مورد مطلبتان :
    افسوس که این مزرعه را آب گرفته
    دهقان مصیبت زده را خواب گرفته

  6. سلام
    مبـــــــــــــــارکه
    اما یکمی سخته و تازه شکلکم نداره
    خوش باشی


بیان دیدگاه

دسته‌بندی